Plan ten był po raz pierwszy omawiany w 1979 roku, a obecny hiszpański minister transportu zdecydowany jest go wskrzesić.
At the narrowest point (the Strait of Gibraltar), the distance between Mainland Africa and Mainland Europe is just about 14.3 KMs
This is between Morocco 🇲🇦 and Spain 🇪🇸; and by ferry, it only takes about 35 Minutes to cross this point
Ceuta and Melilla are Spanish Territories… pic.twitter.com/88jwqGOFMG
— African Hub (@AfricanHub_) May 20, 2024
Czterdzieści pięć lat po tym jak po raz pierwszy pojawił się ten pomysł, tunel łączący Hiszpanię i Maroko może wreszcie stać się rzeczywistością. Jeśli projekt dojdzie do skutku, tunel prawdopodobnie zostanie zbudowany na czas Mistrzostw Świata FIFA 2030, które będą współorganizowane przez Maroko, Hiszpanię i Portugalię.
Obecnie loty między stolicą Hiszpanii – Madrytem – a marokańskim miastem Tanger, który jest strategicznym punktem pomiędzy Afryką a Europą od czasów fenickich, trwają półtorej godziny. Podróż samochodem zajmuje dziewięć godzin, wliczając w to przeprawę promem.
Jeśli projekt tunelu pod Cieśniną Gibraltarską zostanie zrealizowany, nowa trasa kolejowa między tymi krajami będzie miała sięgałą od Madrytu do Casablanki (300 kilometrów na południe od Tangeru).
Cała podróż pociągiem prawdopodobnie będzie trwać pięć i pół godziny, i będzie bardziej ekologicznym sposobem podróży niż samolot.
Co wiemy na temat potencjalnego nowego tunelu między Europą a Afryką?
Pomimo że plany budowy tego połączenia ogłoszono dekady temu, “Narodowa Spółka do Badań nad Cieśniną Gibraltarską” (SNED) i jej hiszpański odpowiednik, “Hiszpańska Spółka ds. Stałej Komunikacji przez Cieśninę Gibraltarską” (SECEGSA), przeprowadzają badania w tym rejonie, aby sprawdzić, jak realny do zrealizowania jest ten plan. W zeszłym miesiącu hiszpański minister spraw zagranicznych, Oscar Puente, odwiedził Maroko, aby skonsultować wprowadzenie planu w życie, mówiąc, że spotkanie w celu ustalenia konkretnej daty dla tej inwestycji odbędzie się „najszybciej jak to możliwe”.
🇲🇦-🇪🇸 Morocco-Spain underwater high speed train tunnel UPDATES:
Significant progress in the research & studies. Geological surveys and underground tests have been carried out on both sides of the strait of Gibraltar. The estimated "most efficient" point of crossing would be… pic.twitter.com/B1HnMbafLK— Morocco Finance 🪙 (@MoroccoFinance) October 24, 2023
Jeśli projekt dojdzie do skutku, tunel miałby długość 27,6 km. Na tym wczesnym etapie nie ma jeszcze potwierdzonych kosztów, ale szacuje się, że planowana trasa może kosztować miliardy euro. Podczas spotkania z urzędnikami w marokańskiej stolicy Rabat, Puente powiedział, że pozytywne relacje między oboma narodami pomogą w promocji rozwoju lepszej infrastruktury i połączeń transportowych.
W lutym 2023 roku poprzedniczka Puente, Raquel Sanchez, wznowiła dyskusje na temat projektu.
„Zamierzamy nadać impuls badaniom nad Projektem Stałego Połączenia przez Cieśninę Gibraltarską, który został zainicjowany przez oba kraje 40 lat temu. To strategiczny projekt dla Hiszpanii i Maroka, a także dla Europy i Afryki” – powiedziała.
Jak dotąd, rząd hiszpański przeznaczył 2,3 miliona euro na fundusze dla SECEGSA w celu głębszego zbadania tego projektu. Trasa tunelu prowadziłaby z Punta Paloma w Tarifie do Punta Malabata w Zatoce Tangeru. Tunel miałby być wykopany na maksymalną głębokość 300 metrów i charakteryzować się maksymalnym nachyleniem trzy procent.
Szacuje się, że ukończenie projektu może zająć do pięciu lat, co oznacza, że może być gotowy na czas na piłkarskie święto w 2030 roku jako efektywny sposób na połączenie obu krajów.